– Hogyan érkezett a felkérés, hogy az autizmussal élőkért zenéljen?
– Sokat hallottam már erről az eseményről, és ezzel kapcsolatban arról, hogy milyen szép célokért küzd a Ferences Alapítvány. Tavaly Balázs János kollégám volt a koncert főelőadója, amire szintén felfigyeltem. Amikor a Ferences Alapítvány felkeresett ezzel az ötlettel, (...) örömmel mondtam igent.
(...) Néhány éve Zürichben a szklerózis multiplex betegséggel élőket segítő alapítvány támogatásáért zenéltünk társaimmal. Az a tapasztalatom azonban, hogy nem sűrűn akad ilyen lehetőség. Nemcsak a felkérésnek örültem, hanem annak is, hogy valakinek mindez eszébe jutott: kultúrával, zenével is lehet másokon segíteni. Nagy dolognak tartom, hogy hazánkban elindult egy ilyen jellegű jótékonysági küldetés.
– Hogyan készülnek erre az eseményre?
– A motiváció a művész mindennapi tápláléka, az életünk nagyon fontos része, de egy ilyen esemény kapcsán ennek még nagyobb húzóereje van. Az alapvető lelkesedésünk ugyanis ilyenkor kibővül azzal, hogy a zenénkkel másokon segíthetünk: ebben hatalmas erő rejlik. A zenélés egyébként sem az egyénről szól, hanem a közösségről és valami magasabb rendű dologról; és amikor egy nemes céllal találkozik, akkor a zene még nagyobb, még pozitívabb energiát kap – és ad is tovább. Egyébként a szakmai részét tekintve: a felkészülésnek ugyanolyan alaposnak és pontosnak kell lennie, mint bármely más esetben. A műsorszerkesztés során figyelembe vettük, hogy a koncertnek ünnepélyes hangulata legyen, ami pozitív érzéseket kelt. Úgy vélem, hogy egy ilyen jellegű kezdeményezésben mindig a jó érzést, a jó tapasztalatot kell építeni, hiszen ezáltal tud folytonossá és befogadhatóvá válni a közönség számára.
(...)
Abból indultunk ki, hogy vajon melyek azok a darabok, amelyekkel a legtöbb embert meg tudjuk majd szólítani. Melyek azok, amelyek kuriózumok, és esetleg itthon ritkán hallja őket a közönség, vagy (…) tőlem ritkán hallja a közönség. Friedrich Gulda csellóversenyét (…) ezért választottam: ez nagyon populáris darab, amelyet a Budapest Jazz Orchestra tagjaival együtt fogunk előadni. Emellett Kodály, Bartók és Dvořák művei is felcsendülnek majd.
– Miért fontos, hogy egy művész a nevét adja egy ilyen jótékonysági eseményhez?
– Elsősorban azért, mert az, hogy valaki ismertté válik, jó esetben abból következik, hogy tehetséget, ajándékot kapott. Ez a tehetség pedig felelősséggel is jár. Ezt a két dolgot – a tehetséget és a vele járó felelősséget – mindenképpen egyensúlyban kell tartani, úgy, mint a vetést és az aratást. Nehezen tudom elképzelni, hogy ha egy művész folyamatosan csak a csillogást és a hírnevet keresi, akkor mind zeneileg, mind lelkileg valaha elérhet arra a szintre, amely ebben az egyensúlyban megtapasztalható.
(...) ha az autizmussal élők életében, az ő neveltetésükben bármilyen pozitív előrelépést létre tudunk hozni zenésztársaimmal, akkor kötelességünk ezért erőfeszítéseket tenni. Remélem, hogy a választott darabokkal és az egész koncerttel is erősíteni tudjuk azt a folyamatot, amelyet a Ferences Alapítvány elkezdett: kultúrával, jó élménnyel támogatni egy szép szolgálatot. Jó volna, ha ez a kezdeményezés nem állna meg, hanem a zene még sok-sok évtizedig szolgálhatná az autizmussal élők ügyét.
*
Az interjú teljes szövegét ITT olvashatják.
A Ferences Alapítvány tizenegyedik alkalommal szervezi meg a Ferences Jótékonysági Estet, amelynek hetedik alkalommal ad helyet a Zeneakadémia.
Az alapítvány honlapján keresztül az Autista Segítő Központ támogatásával folyamatosan segíthetjük az autizmussal élők ügyét.
A Ferences Rendtartomány fenntartásában működő Autista Segítő Központról korábbi cikkünkben, illetve a Ferences Alapítvány honlapján olvashatnak.
Forrás és fotó: Ferences Sajtóközpont, Ferences Alapítvány
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria