A módszer lényege, hogy az otthonában élő ellátott rosszullét vagy baleset esetén a csuklóján viselt készülék gombját megnyomva riasztást küld a központba, ahonnan rövid időn belül segítséget küldenek.
Elsőként a vajdasági Nagybecskereki Püspökségi Caritas házigondozó szolgálata vezeti be az új ellátási formát. A diszpécserközpontot Nagybecskereken alakították ki, a segélyhívó készülékeket pedig a Muzslyán, Magyarcsernyán és Tóbán élő idős emberekhez helyezik ki. A rendszer első ellátottja egy nyolcvanöt éves asszony lett, aki korábban elesett a kertjében, és háromnegyed óráig feküdt a virágok között magatehetetlenül, míg a szomszédja haza nem tért, és a segítségére nem sietett.
A 130 ezres lélekszámú Nagybecskereken tizenkét éve működik a hagyományos házigondozás, a püspökségi karitász munkatársai és önkéntesei rendszeres időközönként 260 idős vagy fogyatékkal élő embert keresnek fel otthonaikban. A jelzőrendszeres riasztás váratlan krízishelyzetben jelent gyors segítséget, hiszen a csuklón elhelyezett készülék mindig elérhető, és a segélyhíváshoz nem kell mást tenni, csak a piros gombot megnyomni. A program első szakaszában húsz idős embert választottak ki, náluk telepítették a segélyhívó készülékeket. A szerbiai ellátó szervezetek a tíz hónapig tartó kísérleti időszak tapasztalatainak kiértékelése után döntenek a rendszer bővítéséről, más helyszíneken való bevezetéséről.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársai az elmúlt hetekben több alkalommal jártak Nagybecskereken, ahol felkészítették a házigondozásban részt vevő embereket a 24 órában működő jelzőrendszeres szolgálat várható feladataira, és kiépítették a mobilkommunikációval működő technikai hátteret is.
A program megvalósítását a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium pályázati támogatása tette lehetővé.
Forrás és fotó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria