A katekézis direktóriuma megjelöli a katekézis területeit. Újdonság, hogy itt nem a felnőttek, hanem a család katekézisének elsőbbsége jelenik meg, hiszen a család nélkülözhetetlen helye a hit megélésének, átadásának, iskolájának. Említi a korosztályi katekézist is, mint ahogy a kivándorlók, az emigrációban élő testvéreink vallási segítésére is ráirányítja a figyelmünket. Ehhez kapcsolódó feladatunk, hogy egyfajta társadalmi-kulturális narratívát fogalmazzunk meg a mai ember helyzetével kapcsolatban. Amikor szükséges a pasztorális megtérés bátorsága, a katekumenátus intézménye belső logikájának újbóli megismerése, valamint a beavatás folyamatában a liturgikus szimbólumok újraértelmezése.
Mindebből személyes megfontolások is következnek, mégpedig a személyes megtérésre irányuló buzdítások. A kerygma (kérügma; a görög szó jelentése: az isteni irgalom megtapasztalása – a szerk.) összefüggésében szükséges átgondolni, mi a saját személyes kerygmánk, amiről tanúságot tudunk tenni. Ferenc pápa a Gaudete et exsultate kezdetű apostoli buzdításában a mai ember életszentségre törekvéséről ír. A bátor, a kezdeményező, az állhatatos örömet emeli ki mint személyes célt.
A direktórium tehát iránymutatás, bátorítás, megbízatás, de az Egyház által szándékolt változást saját magunkban kell véghez vinni.
Az új direktórium közös feldolgozásához a következő kérdéseket kell feltennünk:
– Mi a személyes élettörténetem, kerygmám?
– Hol irgalmazott nekem az Isten?
– Hogyan jelenik meg az öröm a szolgálatomban?
– Hogyan legyek alkalmasabb katekéta?
– Milyen javaslataim vannak plébániai és egyházmegyei szinten a katekézis megújításával kapcsolatban?
Szent Ágoston hite szerint Isten az Ő Szentlelke által a régi meglévő kövekből is tud új épületet építeni. Mi is így tekintünk a megújulásra, a direktóriumra, és így kell tekintenünk saját egyéni plébániai és egyházmegyei szolgálatunkra.
Forrás: MKPK Hitoktatási Bizottság
Fotó: Wikipédia (Falakon kívüli Szent Pál-bazilika apszismozaikja, Tanító Krisztus)
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria