Erdélyben kilenc éve segít a krízisvonal – Sajó Norbert a Telefonos Szeretetszolgálatról

Külhoni – 2018. november 4., vasárnap | 17:58

A Vatikáni Rádió kérdezte a szolgálat alapítóját és ügyvezetőjét, Sajó Norbert református teológust, az Erdélyi Magyar Televízió szerkesztő-műsorvezetőjét.

A háziorvos fölírt egy drága gyógyszert, és nem tudja kiváltani? Nincs otthon az éléskamrában egy kiló rizs vagy cukor? Nincs, aki becsavarna egy villanykörtét? Szeretné meghallgatni a napi igét? Vagy csak egyszerűen egy emberi szóra vágyik? Ebben kíván segíteni a Telefonos Szeretetszolgálat, az Erdélyben 2009 óta működő krízisvonal azáltal, hogy összeköti a kéréseket a felajánlásokkal. A szolgálat alapítója és ügyvezetője Sajó Norbert református teológus, jelenleg az Erdélyi Magyar Televízió szerkesztő-műsorvezetője, aki korábban a Marosvásárhelyi Rádiónál dolgozott.

Kolozsváron tíz éve, Marosvásárhelyen nyolc éve működik a Telefonos Szeretetszolgálat azok számára, akik bajban vannak, tanácstalanok. Hetente két napon hívhatják a megadott telefonszámot – ami mindig egy egyszerű, könnyen megjegyezhető szám, pl. Marosvásárhelyen +40 265 555 555. Hosszabb távon céljuk az, hogy a hét minden napján tudják fogadni a segélykérő hívásokat.

Harmincnégy munkatárs (zömében önkéntes) dolgozik a Szolgálatnál, az ügyeletesek veszik fel a telefont, akik meghallgatják az illető panaszát, élettörténetét, kérdéseket tesznek föl neki arra vonatkozóan, hogy milyen segítséget kér, de arra is rákérdeznek, hogy ő cserébe mivel tudna máson segíteni. Még aznap kimennek a megadott címre, hogy eljuttassák a kért élelmet, vagy a rávalót. A segítség azonban nem áll meg itt, hiszen a Szolgálat tagjai elbeszélgetnek a bajba jutott emberrel, rákérdeznek nehéz helyzete okára, hogy miért jutott el idáig, miért van egyedül, miért nem dolgozik, fölkereste-e már a plébániát, gyülekezetet, ahova tartozik? Mikor volt utoljára templomban és mikor szándékozik elmenni oda? A cél tehát az azonnali segítségen túl az együtt gondolkodás, hogy sikerüljön az elakadt életet továbblendíteni. Ahogy Sajó Norbert az interjúban fogalmazott: „Pótkerekek vagyunk, amivel el lehet gurulni az első szervizig”.

Helyi vállalkozók felajánlásaiból tudják segíteni a rászorulókat, ezért is a mottó: A megoldás helyben van. Az eredetileg református kezdeményezés mára ökumenikussá nőtte ki magát, sőt egy nemzetközi segítő közösség tagja lett (Help in Practice). Ingyenes és önkéntes, diakóniai munkát végez. Hivatásának érzi az erdélyi magyar közösség építését. Ennek egyik szép példája az Adventi Szeretetvendégség, amelyen támogatók és rászorulók ülnek egy asztalhoz, énekelnek, tanúságot tesznek, megélik az összetartozás érzését. Nyaranta ingyenes kirándulásokat szerveznek a rászoruló gyerekeknek, melyeket szintén adományokból finanszíroznak.

Amint Sajó Norbert elmondta: céljuk, hogy megszűnjenek, vagyis ne legyen rájuk szükség. Addig is azonban, aki Erdélyben úgy érzi, hogy segítségre szorul, vagy segíteni tud, keresse a Telefonos Szeretetszolgálatot!

A Vatikáni Rádió stúdiójában készült beszélgetést ITT hallgathatják meg.

Forrás: Vatikáni Rádió

Fotó: Vatican News

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria