A kiállítást szeptember 19-én Erdei Kvasznay Éva festőművész nyitotta meg, Prokopp Mária művészettörténész mutatta be az alkotásokat.
Az a feladatunk, hogy a Teremtőre rácsodálkozzunk, tudjuk dicsérni az Istent, s tudjuk, hogy terve van velünk – fogalmazott a művészettörténész. – A művésznek az a nagy hivatása, hogy fényt hozzon az emberek életébe. A művész tehetséget kapott az Istentől, hogy láthatóvá tudja tenni anyagban az Isten szeretetét irántunk és a mi dicséretünket az életért – tette hozzá.
Kívánom, hogy ezek az alkotások méltó helyre kerüljenek, sugározzanak, és sok embernek mozdítsák meg a lelkét, mutassák meg, hogy másként kellene élnünk az életet, mint ahogy azt a média sugározza. A művészetnek át kellene hatnia az egész társadalmat. Az Ars Sacra Fesztivál ezt segíti. Próbáljuk megteremteni magunkban és környezetünkben a függőleges–vízszintes szálak rendjét – hangsúlyozta a megnyitón Prokopp Mária.
A kiállított műveket az alkotóművészek vallomásaival ajánljuk figyelmükbe.
Balogh Edit: Mária-zászló
„Ma tudom, hogy csak Mária maradt, / Szívemet most már csak Mária lássa...” – írja Ady Endre, a kálvinista vátesz a pócsi Máriáról. A másolat másolatának selyemképe, a transzcendens analóg és digitális képe, a csoda hűsége és a hűség csodája.
Bocz Bea: Kárpit-visszhangok
A rajz, a költészet és a természet kapcsolódásait keresem, amely bennünk lakozó tájakba vezet. Így találtam rá belső tájakra, kertekre, labirintusokra, körülöttünk és bennünk rejlő szimbólumokra.
A tervezés során a kiindulás számomra a rajz, a grafikai megfogalmazás, amely folytatódik a szövésben, felidézve az első európai kárpitok szövéstechnikáját, a foltról foltra halmozó szövést, a csík- és pontraszterek alkalmazását, a fonalrajzban rejlő lehetőséget.
Csete Ildikó: Úrasztalterítő, búzakalász
Szép jelkép Máriát a „szent búzaföldnek” tekinteni, aki az életet teremtette. A nyers lenvászonra arany festéssel készült úrasztalterítőn a zsoltár felirata a következő: „Te tartod a zsengés tavasznak kezeit, míg kiteregeti színes szőnyegeit, aranyszín ruhát az ért gabonafőre, fürtökből koronát tűzöl a szőlőtőre, a megfagyott földet hópelyhekbe pólyálod, lakosait élesztő örömökkel kínálod.”
Göbölyös Márta: Angyali üdvözlet – Családfa
Régi textilek között keresgélve kezembe akadtak dédanyám, nagyanyám és édesanyám kelengyéjének kicsi anyagmaradványai. Szinte „egymást szólítva” képpé álltak össze, történelemről, sorsokról, örömről, bánatról mesélve. Így született meg a „Családfa”.
Angyalok vigyázzanak a névtelen asszonyokra!
Gömöri Gyöngyi: Kereszt oltárterítő
Megpróbáltam anyagban felfoghatóan érzékeltetni a megfoghatatlant. Munkámban a transzparencia és a fény közvetítésére tettem kísérletet. Ezek a használt alapanyagok – a polietilénszál és a rézszál – legjellemzőbb tulajdonságai. A Keresztre Feszített fényként ott hagyott nyomának rögzítését valósítottam meg a kereszt transzparens alapján. Ehhez előzetesen emberi testnyomatokat készítettem.
Az oltárterítőkben ugyanezekkel az anyagokkal egy másfajta gondolatmenet jelenik meg.
Kecskés Ágnes: Húsvét
A képzőművészetről én úgy gondolom, hogy egy nyelv, amely korábbi, mint az írásbeliség. A szakralitás hozta létre. A színeknek jelentésük van, ezen a gobelinen a következők: a fekete a halál, a szenvedés és az alvilág színe, a vörös az élet és a győzelem színe. A fehér a fényt, az örök Istent és a bűnbeesés előtti világmindenség egységét jelenti. A fehér az egyetlen szín, amelyből minden szín keletkezik a fénytörés által.
A Húsvét című gobelin az Isten fiának áldozata által ábrázolja a bűnbe esett világnak a mennyei világosságba való visszavezetését.
Kelecsényi Csilla: Mária Rádió
Az 1950-es évek néprádiója szövete helyébe az Európai Unió Mária-jelvényét tettem: a kék háttér előtt megjelenő tizenkét csillagos koszorút a Mária Rádió hangjelzésével.
Makkai Márta: Három királyok
A különálló kompozíciókból álló – Gáspár, Menyhért, Boldizsár elnevezésű – ikat technikájú festett, szövött textil falikárpitok együtt alkotják a Három királyok című teljes művet.
Szándékomban állt a jelzésszerűen ábrázolt figurák monumentalitását, a gazdagságot, a lendületet érzékeltetni. Az ikat technikából adódó függőleges csíkozottság a jelenet transzcendens voltát erősíti. A fonalakon egymásba futó, összemosódott, erőteljes, de mégis sejtelmes színek érzékeltetik a bibliai történet jelentőségét, a részletek ábrázolása nélkül. A középső kárpiton megjelenő csillag vezeti a szemlélő szemét és gondolatait.
A Távol-Keleten, Ázsiában, Észak-Afrikában ma is használati textíliák ornamentikával való díszítésére szolgáló ikat technikát sajátos, általam kifejlesztett módon képalkotásra alkalmazom.
Orient Enikő: Teréz anya – „Éld az életet”, rejtett üzenet – Teréz anya csatos imakönyve
Teréz anya a szolgáló szeretet példaképe. Éld az életet címmel megfogalmazott írását tekinthetjük az élet himnuszának. Ezt a gondolatsort a textil nyelvén jelenítettem meg síkban és térben – textilre festett sorokkal és egy térbe szövött kisplasztikával. Mint a szövet kétirányú szálai, úgy szövődnek össze napjaink az ég és föld közötti fonalra, és így erős szövetté állnak össze. A függőleges szálak mint vezérfonalak vezetik életünket.
Rejtett üzeneteket tartalmaznak alkotásaim: ne csak az idő múlása jellemezzen, hanem legyen fontos, mivel telik minden perc, sőt az élet. Rejtett azért is, mert a Braille-írás megjelenik. A szem számára láthatatlan a lényeg, ez a lelki gazdagság, kulcs a zárhoz: a valóság, igazság, jóság, szépség, szentség. A lakat ezen a csatos imakönyvön egy szív, ami életünk testi-lelki őrzője és fenntartója minden dobbanásával. Megjeleníti mindenki számára a legfontosabb kincset, a szeretetet Isten és embertársaink iránt.
Pájer Emília: Kereszt
Négynyüstös kézi szövőszéken fekete gyapjú láncon, len- és fémszál vetülékkel szőttem. Mondanivalómat szigorú, leszűkített módon kell tolmácsolnom. Visszafogott, halk eleganciát kívántam kifejezni. Eszközöm a vonal, jelen esetben a fonal. A különböző vastagságú, struktúrájú, színű fonalakkal mint grafikai eszközzel „rajzolom” textiljeimet.
Széles Judit: Intő üzenet
A cím a Szent János által írt Jelenések könyvéből való: „Féljétek az Istent, és adjatok neki dicsőséget, mert eljött ítéletének órája.” A falikép alapanyaga sárkánymintás brokát, a betűk (emberalakos) nyomott anyagból, az Isten betűi ezüst brokátból, oldalt a két angyal fehér tüllből készült, az egész kompozíció fekete tüllel borított és kézi varrással letűzött textilkollázs.
Forrás és fotó: Ars Sacra Fesztivál
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria