A pápát és az egyházi vezetőket régóta nyugtalanítja a nyugati világ rohamos szekularizálódása. Olyan helyeken, ahol ötven éve még erősen élt a hit – Hollandiában, Belgiumban, Franciaországban, az Egyesült Államok északkeleti részén, Québecben –, néhány évtized leforgása alatt nemcsak hogy visszaesett a gyakorló katolikusok száma, hanem a közélet és kultúra radikálisan hitellenessé vált: a gyakorlati ateizmust próbálják „államvallássá" tenni, miközben nagy erőkkel támogatják a kereszténység üzenetével homlokegyenest ellenkező abortusz- és eutanáziatörvényeket, házassági és oktatási-nevelési stratégiákat.
Egy vatikáni hivatal azonban, bármilyen kiváló munkatársakat alkalmaz is, nem képes újraevangelizálni a nyugati világot. Az új evangelizáció csakis azok világméretű összefogásával valósulhat meg, akik még hisznek Krisztusban. A II. Vatikáni Zsinat hangsúlyozta, hogy a misszió nem néhány missziós rend „szakembereinek” feladata, hanem az egyház minden tagjáé. A XX. századi missziók során, amikor az egyház egy-egy afrikai faluba el akarta vinni az evangéliumot, először nem hithirdető misszionáriusokat küldött, hanem egy-két keresztény családot keresett, akik vállalták, hogy odaköltöznek, és életükkel tesznek tanúságot a hit igazságairól. A kereszténységtől eltávolodott nyugati világ sem elsősorban az új pápai tanács dokumentumai hatására fogja újra befogadni az evangéliumot, hanem olyan keresztények életpéldája nyomán, akik a Krisztussal való őszinte, állandó, boldogító találkozásban élnek, és másokat is meghívnak ebbe a közösségbe.
XVI. Benedek egy évtizede, még pápává választása előtt nagyon markánsan fogalmazta meg a 2000. év jubileuma alkalmából Rómába érkezett hitoktatóknak, hogy mi az evangelizáció és mi nem, mi legyen a tartalma és a módszere. Meglátásai nemcsak az új pápai tanács tagjai számára iránymutatóak, hanem a mai világ újraevangelizálására meghívott valamennyi hívőnek.
Az evangelizáció nem azt jelenti – mondta akkori beszédében Ratzinger bíboros –, hogy távoli igazságokat mondunk ki, hanem azt, hogy utat mutatunk, az élet művészetét tanítjuk. Jézus azért jött, hogy a szegényeknek hirdesse az örömhírt; márpedig – hangsúlyozta a leendő pápa – „a legszegényebb az, aki kiábrándult az abszurdnak, ellentmondásosnak vélt életből. Ennek a szegénységnek különböző formái anyagilag gazdag és szegény országokban egyaránt elterjedtek manapság. Az öröm a szeretetből fakad; az örömtelenségből pedig szeretetlenség, irigység, önzés és minden rossz, ami tönkreteszi az embert és a világot. Ezért van szükség új evangelizációra: ha az emberek nem ismerik az élet művészetét, minden más félresikerül. ...s mert az egyház jelenlegi evangelizációjában az emberek többsége nem találja meg az evangéliumot, vagyis nem kap meggyőző választ arra a kérdésre, hogyan éljen.” A kereszténység számukra már nem életmód, hanem dogmák halmaza, ami nem kapcsolja őket Jézushoz, aki az Út, az Igazság és az Élet.
Ratzinger bíboros rámutatott: az elvilágiasodott társadalom újraevangelizálásához nem elegendő az, hogy felhasználjuk a modern kommunikáció – televízió, internet, Facebook, Twitter – lehetőségeit, hanem az is szükséges, hogy újra megismertessük az emberekkel az Urat. „A szavak... nem hatolnak olyan mélyre az emberben, amilyen mélységbe az evangéliumnak el kell jutnia” – fogalmazott. Ahhoz, hogy valaki hatékonyan tudjon evangelizálni, bizonyságot kell tennie a Krisztussal megélt egysége gyümölcseiről. Ez azt jelenti, hogy a hithirdetést egyrészt „mindig buzgó imaéletnek kell átitatnia", másrészt a Krisztussal együtt másokért vállalt szenvedéssel kell egyesíteni – vagyis a szavakat az élet tanúsága, az Istenért és másokért vállalt szenvedés teszi hitelessé.
Ratzinger bíboros szerint az evangelizáció tartalmának négy fő eleme: a megtérés, Isten országa, Jézus Krisztus és az örök élet. A megtérés azt jelenti, hogy „nem úgy élünk, mint mindenki más”, hanem Jézus Krisztus példájára az Isten és az emberek iránti szeretetért igyekszünk élni. Az Isten országában való élet azt jelenti: „Isten él és működik a világban, az életemben”. Jézusról szólva nem elég, ha szavainkkal a követésére buzdítunk, hanem hasonulnunk kell hozzá, eggyé kell válnunk vele. Ennek kézzelfogható megnyilvánulása a szentségek vétele. Végül az örök élet tanításának lényege az, hogy Isten „belép a történelembe, hogy igazságot szolgáltasson"; tetteink örökre szóló következményekkel járnak.
Összegezve: az evangelizáció során nem kell sok mindenről beszélnünk, csak Istenről és az emberről, és össze kell kapcsolnunk őket. Ez az egyház feladata. Ez valamennyiünk feladata, amiben – Isten segítségével – az új pápai tanács is segít bennünket.
Forrás: Fr. Roger J. Landry írása (catholicpreaching.com)
Magyar Kurír