A Focus hírmagazin a német iskolarendszerről végzett kutatása során neves szakembereket, politikusokat is megkérdezett, akik egybehangzóan vallják, a jelenlegi rendszer forradalmi megújítására van szükség.
Gerald Hüther neurobiológus szerint minden gyerek egyéni tempóban halad a különböző tantárgyakban, de a jelenlegi rendszer azonos előrejutást vár el tőlük. A jókat ezzel megfékezi, a gyengébbeket rossz osztályzattal bünteti ahelyett, hogy fejlesztené. Az iskolarendszerünk alapvetései a 19. századból származnak, amikor az embereknek azonos ütemben kellett működniük. Egy demokratikus társadalom, mely polgárai önálló kezdeményezéseire és öntudatos szerepvállalására utalt, nem engedheti meg magának a 19. századi módszereket – véli neurobiológus.
Gerhard Roth agykutató egyetért kollégájával, és rámutatott azokra a vizsgálatokra, melyek szerint a mai iskolák ismeretközvetítése nem ad tartós tudást. Még egyszerű matematikai műveletekre sem emlékeznek néhány évvel a tanulmányok befejezése után az emberek. Az iskola nem vesz tudomást arról, amit a pszichológiai és neurológiai fejlődése az ismeretátadásról ma közvetít.
A rossz iskolák csökkentik a tanulók karrieresélyeit – véli a hamburgi tudós, Jörg Dräger. Ugyanakkor a nem kielégítő felkészültség nemcsak az egyén problémája, hanem társadalmi és gazdasági következményekkel jár, fenyegeti a társadalom túlélését.
Jesper Juul dán pedagógus szerint mély válságot élnek át a német iskolák.
A filozófus és bestseller szerző Richard David Precht Anna, az iskola és a Jóisten című könyvében egyenesen váddal illeti az iskolarendszert, véleménye szerint elárulta a fiatalokat.
KNA/Magyar Kurír