Robert Bresson-filmklub indult a Párbeszéd Házában Jelenits Istvánnal

Kultúra – 2016. május 21., szombat | 19:00

Május 21-én a Párbeszéd Házában 13 részes sorozat indult Robert Bresson (1901-1999), egy szelíd filmrendező („A magány börtönétől a megváltás kegyelme”) címmel, amelyben a transzcendens filmművészet egyik legkiemelkedőbb alakjának alkotásait vetítik le.

KÉPGALÉRIA – klikk a képre!

A filmeket Jelenits István piarista szerzetes, író tanár értelmezi, beszélgetőtársa Sajgó Sabolcs SJ, a Párbeszéd Házának igazgatója.

A kezdeményezés ötletgazdája Pentelényi László, a Francia Új Hullám Kiadó Kft. szerzőfilmes könyvtár sorozatának szerkesztője. Ebben a sorozatban jelent meg Paul Schrader A transzcendentális stílus a filmben című, 1972-ben íródott, de nálunk csak 2001-ben kiadott tanulmánykötete. Könyvében az ismert amerikai rendező, forgatókönyvíró és kritikus a japán Ozu Jaszudzsiró, a francia Robert Bresson és a dán Carl Theodor Dreyer filmjeinek a stílusát elemzi, azt állítva, hogy „a különféle háttérkultúrájú rendezők a film specifikus megközelítésével közös stílust teremtettek a Szent kifejezésére, s ez a közösség az egyes rendezők egyéni témaválasztásán és filozófiai előfeltételezésein keresztül megmutatkozik…”

Pentelényi László elmondta: azért kezdeményezte a Bresson-filmklub elindítását, mert szeretné, ha minél többen megismernék a francia rendező munkásságát. Bresson alkotásaira jellemző az életközelség és a természetesség. Az úgynevezett vallásos filmek többségében az alkotók a Bibliát illusztrálják, vagy a szentek életét mutatják be cukormázosan, és így sokan úgy érezhetik: vannak a tőlünk távoli szentek és vagyunk mi, gyarló emberek. Bresson filmjeinek szereplői viszont hozzánk hasonlóan esendők, akik azonban törekednek a jóságra, a szentségre.

Május 21-én este Bresson 1943-ban készült, A bűn angyalai című moziját láthatta a termet zsúfolásig megtöltő nézősereg. Anne-Marie, a helyét nem találó, elkényeztetett úrilány bevonul a dominikánus apácazárdába, hogy hasznossá tegye magát, és segítse azokat a kallódó lelkeket, akiket a zárda fölkarol. A kolostor befogadja az eltévelyedett, bűnbe esett jómódú polgárlányokat, és segíti őket visszatérni az erkölcsös életbe. Anne-Marie a börtönben megismeri Thérese-t, és megtudja a szerelmi gyilkosságba keveredett lány súlyos titkát. Anne-Marie küzdelmek árán eléri, hogy a zárda befogadja Thérese-t, mit sem tudva annak múltjáról. Megszállottan próbálja jó útra téríteni a bukott lányt, ami végül a saját halála árán sikerül. Anne-Marie áldozattá válik, de földi halálával elindítja Thérése-t a bűnbánat, a lelki megtisztulás, feltámadás felé.

A vetítést követő beszélgetésen Sajgó Szabolcs a film címével kapcsolatban emlékeztetett rá, hogy Bresson eredetileg más címet szeretett volna adni filmjének, de végül beleegyezett abba, hogy A bűn angyalai legyen alkotásának a címe. Jelenits István ezzel kapcsolatban kifejtette: a cím egy kicsit játékos, a filmbeli szereplők nem angyalok, állandó feszültségben élnek egymással, mégis, többször megélik a kegyelmet, minden emberi esendőségükkel együtt. Jelenits tanár úr a film kapcsán párhuzamot vont a mozi főhőse, Anne-Marie és Árpád-házi Szent Margit között. Mindketten előkelő származásúak, előbbi jómódú család gyermeke, Margit pedig a király leánya. Mély hivatástudattal élik meg küldetésüket, kiemelkednek környezetükből, és éppen ezért, nagy ellenállással kell megküzdeniük közösségükben, átélik a kitaszítottság érzését. Bresson filmjében a kolostor házfőnöknője elismeri, hogy Anne-Marie hite, másokat jobbá tenni akaró küldetéstudata őszinte, mélyről fakad, mégis, ez kicsit ingerlő, hiszen szinte önkéntelenül szétfeszíti a megszokott kereteket. Anne-Marie-val többen érzékeltetik, hogy nem való közéjük, mert közelebb áll a Jóistenhez, mint ők. A filmben együtt jelenik meg a szentségre való törekvés, és ezzel szemben a bűn, az emberi gyarlóság, kicsinyesség.

Sajgó Szabolcs felidézte a film egyik kulcsmondatát, ami a gyilkos Thérése szájából hangzik el: akinek beteg a szíve, az még meg tud bocsátani, de a halott az már nem. Az ő egyik pillanatról a másikra való lelki megtisztulása Anne-Marie halálakor Sajgó Szabolcsot Lázár Krisztus általi feltámasztására emlékezteti. Jelenits István hangsúlyozta, hogy Thérése szinte teljesen egyenrangú főszereplője a filmben Anne-Marie-nak. Rámutatott: a kolostorban élő apácák emberi gyarlóságainak, küzdelmeiknek bemutatása teszi hitelessé Bresson filmjét. A főnöknő az, aki talán bölcsebb a többieknél, sikerül legyőznie belső tökéletlenségeit, és képes kicsit felülemelkedve szemlélni a dolgokat. Ez a döntéseiben is megmutatkozik. Érdekesnek minősítette Jelenits tanár úr a két világnak, a börtönnek és a kolostornak a bemutatását a filmben. Zárt világ mindkettő, de Bresson a börtönviszonyokat sem ábrázolja kegyetlennek. Nem egy diktatúra, hanem egy demokrácia börtönét látjuk, amelyben a rabokkal is igyekeznek emberségesen bánni. Az, hogy ez Thérése esetében nem működik teljesen, annak köszönhető, hogy ő maga provokálja a rabtartóit. A két intézmény együtt is működik, hiszen a börtönből visznek rabokat a kolostorba, megadva nekik az esélyt, hogy új életet kezdhessenek.

Sajgó Szabolcs ennek illusztrálására felidézte azt a jelenetet, amikor Thérése-t átviszik a zárdába. Ekkor a két világ találkozása egyértelmű. A Párbeszéd Házának igazgatója kifejtette: napjainkban ha valaki bűnt követ el, és börtönbüntetésre ítélik, szabadulása után visszatérhet a világba, de vajon milyen segítséget kap? A Bresson által felvillantott rendszer nagyszerűsége abban áll, hogy mindazok, akik vállalják, hogy új életet kezdenek, a kolostorban menedéket kaphatnak, ugyanúgy kezelik őket, mint mindenki mást, ugyanolyan jogaik és kötelességeik vannak, mint nővértársaiknak. Tiszteletben tartják az emberi méltóságukat. Vajon melyik egyházközség alkalmas arra, hogy olyan támaszt adjon a megtévedt, a törvénnyel összeütközésbe került, de bűneit megbánó, új életet kezdeni akaró személlyel szemben, mint a Bresson filmjében bemutatott kolostor? – tette fel végezetül a kérdést Sajgó Szabolcs.

A Bresson-filmklub további vetítései:
(pénteken 19 órától)
– május 27. – A Bois de Boulogne hölgyei (1945)
– június 10. – Egy falusi plébános naplója (1950)
– június 24. – Egy halálraítélt megszökött (1956)
– szeptember 16. – Zsebtolvaj (1959)
– szeptember 23. – Jeanne d’Arc pere (1962)
– szeptember 30. – Vétlen Balthazár (1966) –
– október 14. – Mouchette (1967)
– október 28. – Egy szelíd asszony (1969)
– november 11. – Egy álmodozó négy éjszakája (1971)
– december 2. – Lancelot, a tó lovagja (1974)
– december 9. – Talán az ördög (1977)
– december 16. – A pénz (1983)

Robert Bresson 1907. szeptember 25-én született a franciaországi Bromont-Lamothe-ban. Keveset tudni a francia film e tartózkodó-titkolódzó zsenijének korai életéről, kivéve, hogy festészettel foglalkozott a gimnázium elvégzése után, ahol görög, latin és filozófiai tanulmányaiban jeleskedett. 19 évesen kötött házasságot. 1933-ban forgatókönyvíróként került a film világába. A következő évben Közügyek címmel rendezett egy közepes hosszúságú vígjátékot, melynek nem maradt fenn kópiája. Több forgatókönyvben működött közre a II. világháború kitörése előtt. A háború alatt több mint egy évet töltött egy német börtönben, ezt az élményét később az Egy halálraítélt megszökött c. filmjébe építette be. Bresson elhatárolta magát korai filmes munkásságától és úgy tekintette, hogy pályafutása első egész estés játékfilmjével, A bűn angyalaival (1943) kezdődött.

Schubert Gusztáv filmkritikus a Filmvilág 1997-es 10. számában így jellemzi a francia filmrendező munkásságát: „Robert Bresson a maga szelíd módján teljesen felforgatta a filmtörténetet. Elsőként szakított az irodalmias, színpadias francia filmmel, ő írt először “kamera-töltőtollal”, ő lett az új hullám első mestere (...) Bresson él. Egy Szajna-parti előkelő bérház legfelső emeletén lakik. Emberek közé nem jár, a filmgyárba végképp nem tenné be a lábát. 1983 óta nem rendezett. Legtöbb filmje filmmúzeumok repertoárdarabja, hajdani rajongói szent áhítattal emlegetik, tisztelgő cikkgyűjtemények idézik nagy korszakát. Élő klasszikus. Nem tudom, hogy viseli, lehet, hogy beletörődve szorong a piedesztálon. Talán mégis jobb, ha a szobrászt túléli a szobor, a rendezőt a filmje. Bresson életműve nem omlott össze, nem lepleződött le olcsó bűvészként, nem avasodott meg, végtére is romolhatatlan kristályformákkal kísérletezett, és megcsinálta. Csak éppen – Pilinszkyvel szólva – gyönyörűen megállt az időben. A Zsebtolvaj, a Vétlen Baltazár vagy A pénz bemutatása pillanatában is az örökidőt mutatta ...” (Forrás: Wikipédia).

Fotó: Párbeszéd Háza

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria