A 2012-ben útjára indított, és idén, 2014-ben folytatódó Nemzeti tehetség program – Tehetségútlevél Program című közös projektet a gimnázium épületében mutatták be 2014. május 26-án.
Bódis Zoltán, a gimnázium igazgatója a sajtótájékoztatón kiemelte: az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által kiírt pályázat keretében az egyetemi oktatók foglalkoznak a diákokkal. Többek között Pálfi Sándor egyetemi oktató a végzős diákokkal kompetencia-térképet készít azokról a képességterületekről, ahol kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, és amelyeket a felsőoktatásban is kamatoztatni tudnak majd. Így közelebb kerülve a témához, betekintést nyerhetnek a felsőoktatás világába, és reális képet kapnak az egyetemi követelményekről is.
Az igazgató tapasztalata szerint általában nem a realitás, hanem a család túlzott elvárásai vagy a gyermekek álmai határozzák meg azt, hogy melyik felsőoktatási intézménybe jelentkeznek.
A diákok a szakkollégiumi rendszert is megismerhetik: bemutatkozott a Debreceni Egyetem Hajdúböszörményi Főiskolai Karán működő tehetséggondozó roma szakkollégium. A térség egyik kulcskérdése lesz, hogy a társadalom hogyan működteti majd a romák oktatását, felsőoktatásba való bekerülését, az ott végzett hallgatók visszairányítását a közoktatásba. Bár a Szent József Gimnázium belvárosi iskola, a diákok több mint 50 %-a vidékről, elmaradott térségből érkező hátrányos helyzetű tanuló. A szakkollégium révén megtapasztalhatják, hogy kitartó, szorgalmas tanulással, többletmunkával ki lehet törni a hátrányos helyzetből.
A diákok megismerkedhetnek a pályázatírással is: egy képzeletbeli pályázatot és annak költségvetését kell megírniuk. A pályázatok külön nyelvezetet igényelnek, amellyel nem nagyon találkoznak az iskolapadban. A gimnázium korábban is tett már e tekintetben lépéseket. A Magyar Nemzeti Bankkal együttműködve az iskola néhány oktatója gazdasági alapismereteket ad át a végzős diákoknak.
Gortka-Rákó Erzsébet főiskolai docens (Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar), a Lippai Balázs roma szakkollégium oktatója mutatta be a szakkollégiumot, valamint az önkéntes munkát mint a személyiség komplex fejlődésének egyik lehetőségét. A szociális szakember fontosnak tartja, hogy a fiatalok idejük egy részét önkéntes munkára fordítsák. Ennek kultúrája nálunk még nem gyökerezett meg, noha mindez már a középiskolában elkezdhető, és a pályaválasztásban is rendkívül hasznos: munkatapasztalatot szerezhetnek általa, az objektív életet tapasztalhatják meg.
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria