Történeti és kortárs kárpitok kiállítás az esztergomi Keresztény Múzeumban

Kultúra – 2014. május 9., péntek | 12:45

Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon címmel nyitja meg a Keresztény Múzeum legújabb kiállítását május 10-én. A tárlat betekintést nyújt az igényes tervezői és nagy figyelemkoncentrációt, társas munkát kívánó alkotói műfajba.

A Keresztény Múzeum, az Iparművészeti Múzeum és a Dobrányi Ildikó Alapítvány együttműködésével nyílik meg május 10-én 16 órakor Esztergomban, a Keresztény Múzeumban a történeti és kortárs kárpitművészet kiemelkedő alkotásait bemutató tárlat. A vendégeket Kontsek Ildikó, a Keresztény Múzeum igazgatója köszönti, a kiállítást megnyitja Elsje Janssen, az antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum tudományos igazgatója. A kiállítás anyagáról a Keresztény Múzeum összeállításában olvashatunk ismertetőt.

Ipolyi Arnold (1823–1886) nagyváradi püspök műgyűjtői és adományozói tevékenységének köszönhetően az Iparművészeti Múzeum mellett az esztergomi Keresztény Múzeum őriz Magyarországon nagyobb mennyiségben késő középkori és újkori falikárpitokat. A múzeum kötődését a hazánkban is komoly hagyományokkal rendelkező műfajhoz az elmúlt évtizedben több kárpit témájú rendezvény bizonyítja, így a jelenlegi, Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon című kiállítás is, amely együttműködésben az Iparművészeti Múzeummal és a 2007-ben elhunyt kárpitművészről és művészetszervezőről elnevezett Dobrányi Ildikó Alapítvánnyal, az európai tradíciójú szövött kárpit múltját és jelenét az összefüggéseket is megvilágítva vázolja fel.

A kiállítás első, Bibliai és mitológiai témájú németalföldi kárpitok a Keresztény Múzeum és az Iparművészeti Múzeum gyűjteményében című szekciójában a műfaj egyik legjelentősebb – németalföldi – tradícióját a Keresztény Múzeum brüsszeli, oudenaarde-i és tournai-i kárpitjai, valamint az Iparművészeti Múzeumnak a nemzetközi Kárpit2 kiállításáról is ismert Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak című 18. századi brüsszeli kárpitja reprezentálja. Ez utóbbihoz kapcsolódik a 2011-ben, a magyar EU elnökség évében a brüsszeli Királyi Történeti Múzeumban, majd a budapesti Iparművészeti Múzeumban bemutatott Európa szövete című nemzetközi kortárs műegyüttes, amely a műfajnak a tervező, a kartonrajzoló és a szövő együttműködésére támaszkodó kollektív hagyományával szemben a kárpitművészet újabb, az angol William Morris (1834-1896) művészet és kézművesség egységére épülő esztétikáján alapuló individuális, autonóm válfaját képviseli.

Magyarországon az új művészeti forma első képviselője Ferenczy Noémi (1890-1957), aki 1951-ben saját alkotómódszerének szellemében a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jogelőd intézményében, az Iparművészeti Főiskolán a kárpit tanszakot alapította. Itt védte meg diplomáját Ferenczy Noémi egyik tanítványaként Solti Gizella, aki mestere szövőszékén már több mint ötven éve készíti gobelinjeit. Solti munkáinak technikai megoldását azonban már nem csak a klasszikus francia kárpitszövés jelenti. Solti ugyanis annak a kárpit határait szétfeszítő „újtextiles” generációnak a tagja, amelyik a hetvenes években a műfaj aranykorát teremtette meg. A korszak egyik kritikusa, Kovalovszky Márta szerint ez a tény munkásságában épp annyira döntő jelentőségű, mint az, hogy az Iparművészeti Főiskolán a huszadik századi hazai kárpitművészet klasszikusa, Ferenczy Noémi tanította.

Ferenczy Noémi és Solti Gizella kárpitjai mellett a kiállítás második, Autonóm kárpitművészet Magyarországon című szekciója a magyar kárpitművészet történetében fordulópontot jelentő ±Gobelin hívószavú VI. Szombathelyi Biennálé válogatott anyagát, valamint a Ferenczy Noémi művészi és tanári munkássága nyomán kibontakozott magyar autonóm kárpitművészet nemzetközi integrációját, azaz az ezredforduló nemzetközi színterein, az Artapestry, a Festival International de la Tapisserie Beauvais, az American Tapestry Biennial, a Tournai Tapestry Triennial, illetve a Szépművészeti Múzeum nemzetközi Kárpit kiállításain díjazott magyar műveket mutatja be. A Kárpit válogatott magyar anyagát 2004-ben a washington-i The Textile Museum hívta meg a By Hand in the Electronic Age című kiállítására.

Az ezredfordulón azonban nem csak autonóm, hanem közös, a műfaj kollektív hagyományát felelevenítő kárpitok is készültek. Ezek közül a Történeti és kortárs kárpitok Magyarországon harmadik, Közös kárpitok elnevezésű szekciójában a Szent István és műve és az Európa fényei címűt láthatjuk. A kiállítás – melyet András Edit, Hegyi Ibolya, Kontsek Ildikó, Schulcz Katalin, Semsey Réka, Solti Gizella tanulmányaival magyar-angol nyelvű katalógus kísér – megnyitását, Elsje Janssen, az antwerpeni Királyi Szépművészeti Múzeum gyűjteményi igazgatója, a Kárpit 2 zsűritagja vállalta.

Nyitva tartás: szerdától vasárnapig 10-17 óráig. Hétfőn és kedden zárva. A kiállítás megtekinthető 2014. augusztus 24-ig.

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria