A rendezvényt a Solacium Consort – Geiger Estilla és Nagy Ferenc Norbert, a Liszt Ferenc Zeneiskola tanárai – különleges barokk előadása nyitotta.
Veres András köszöntőjében elmondta, hogy minden kiállításmegnyitó ünnep a léleknek, és felhívta a figyelmet a kiállítás címére, amely megegyezik Ferenc pápa Lumen fidei enciklikájáéval. A pápai dokumentum a hit természetéről elmélkedik és elénk tárja mindazt, amit ez a kiállítás is megvalósít. Az egész teremtett világ és benne az a szépség, amit az ember megjeleníthet, Istenről beszél, a hit fényét villantja fel.
A püspök kiemelte, hogy a tárlat a nagyhéten nyílik meg, amikor a keresztény világ Krisztus életáldozatára és feltámadására figyel. Ő az, aki az egész világot meg akarja világítani fényességével, hogy minden ember rádöbbenjen: megváltott. Az Egyház is gyarló, szegényes módon ezt akarja megjeleníteni a világban, amiben egy-egy művészi alkotás sokat tud segíteni.
A kiállítást Bacsek Júlia művészettörténész nyitotta meg. Köszöntőjében arra kereste a választ, hogy a 21. század művészetében létezik-e egyáltalán kortárs szakrális művészet. „Téves volna azt állítani, hogy a szakrális témák eltűntek a kortárs művészetből és erre nincs jobb példa, mint a mai kiállítás anyaga. A szakrális művészet az egyes művész egyéni hitfelfogásán alapul. A vallás továbbra is erőteljesen jelenik meg a hívő alkotók életében. Immár sokszor a klasszikus ábrázolási módszereket meghaladva, azok metafizikai valóját igyekeznek megfogni, mellyel kifejezetten a belső látásmódra irányítják a figyelmet. A művek nem feltétlenül a bibliai jelenetekhez kapcsolódnak, hanem hitélményekhez.”
Elmondta, hogy ma egy olyan kiemelkedő képzőművész kiállítását tekinthetjük meg, aki 1984-ben művészeti nívódíjat nyert és sokat tett Győr város képzőművészeti életének minőségi alakításáért. Az 1980-as években aktív tagja volt a Fiatal Művészek Szövetségének, később a Győri Grafikai Műhely alapító tagja. Művei megtalálhatóak a Magyar Nemzeti Galériában, valamint számos külföldi és hazai magángyűjteményben. A kiállítás címadó képe a megújulást, az újjászületést idézi. A hit fénye című kép a születést jelképezi, amelyet a fogantatás eseménye ihletett, amikor 2008 tavaszán a művész megtudta, hogy unokája lesz. A műalkotás Jásdon keletkezett, amely az egyik legősibb búcsújáróhely. Így a kép különös szakralitással bír.
A kiállítás retrospektív anyaga a festőművész harmincéves munkásságát öleli fel: hogyan jutott el a művész az alkotás puszta örömétől mai látásmódjához és egyben a hit fényéhez. A kiállításon szereplő közel negyven alkotás időtálló tartalmat teremt a hit megtartó erejével és reményadásával. A festmények mellett a művész egyedileg kifejlesztett technikája, plexelt szobrai is szerepelnek. A háromdimenziós megjelenítési forma egyedi módon újítja meg a térbeli ábrázolást, melyet a fénybeállítások készítésével tovább lehet finomítani. A kiállításon szereplő alkotások megkísérlik láttatni a láthatatlant egy olyan belső látással, amely nem mindenkinek adatik meg.
Végül maga az alkotó interpretálta a harminc év anyagát felölelő kiállítást. Elmondta, hogy az alkotásokat a szakralitás mellett az élmény, a csend és a nyugalom ihlette: egy általa kiválasztott bakonyi faluban készültek, Jásdon. A tárlaton látható a gótika-sorozatának 2023-as változata is.
Az eseményen rész vett a budapesti Reménység Katolikus Általános Iskola nyolcadikos Apor osztálya, valamint több kunszigeti kisdiák is.
A kiállítás megtekinthető április 30-ig, mindennap 10 és 18 óra között a Gutenberg tér 2. szám alatt.
Forrás: Győri Egyházmegye
Fotó: Ábrahám Kitti
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria