Bűnbánati liturgia a Szent Péter-bazilikában

Kitekintő – 2006. április 11., kedd | 15:07

James Francis Stafford bíboros főpenitenciárius vezeti április 11-én délután a Szent Péter-bazilikában a kiengesztelődés szertartását.

„Már közeledik Üdvözítőnk szenvedésének és dicsőséges feltámadásának ünnepe, amikor örvendünk, hogy megtörte az ősi ellenség gőgjét, és újra átéljük megváltásunk szent titkát.” (Prefáció Urunk szenvedéséről II.)

Az egyház az Úr húsvétját közvetlenül megelőző, a nagyböjti zarándokutat lezáró napokat hagyományosan a bűnbánati kiengesztelődés idejeként élte meg, hogy minden hívő megtisztulva ünnepelhesse húsvét misztériumát.

A Szent Péter-bazilika ezt a hagyományt követve ma is a kiengesztelődés központi helyévé válik, ahol sor kerül a kiengesztelődés szertartására több bűnbánó részére egyéni szentgyónással és feloldozással.

A szertartást a Szentatya megbízásából James Francis Stafford főpenitenciárius vezeti. A római bazilikákból összesen mintegy 60 gyóntató várja a híveket, akik 26 nyelven – köztük magyarul – végezhetik el szentgyónásukat.

A rítus újbóli bevezetése XVI. Benedek pápaságának egyik újítása. Olyan közösségi szertartásról van szó, amely kifejezi annak tudatát, hogy bocsánatot kell kérnünk bűneinkért az egyház tagjaiként, amely „egyszerre szent, és mindig megtisztulásra szorul” (Lumen Gentium, 8) a keresztre feszített és feltámadt Krisztus előtt, akinek „sebei hoztak számunkra gyógyulást” (1Pt 2,25).

Az intenzív közös imádság négy részből áll: a bevezető elemeit a szigorú józanság jellemzi, csendes körmenet, megállás és összeszedett imádság a Feszület előtt. Az igeliturgiában először Péter apostol leveléből olvasnak fel (2,20–25), majd az 51. zsoltárt imádkozzák el. Az Emberfia küldetéséről szóló evangéliumot (Mk 10,32–32.42–45) szentbeszéd követi.

A kiengesztelődés szertartása a bűnök általános megvallásából és a bűnbocsánat kéréséből áll, ezt követi a Miatyánk elimádkozása. Ezután lehet elvégezni az egyéni szentgyónásokat, amelyek közben a közösség zsoltárokkal és fohászokkal imádkozik. A gyóntatás után a főcelebráns rövid buzdításával, és a 102. zsoltár elimádkozásával, közös hálaadással zárul a szertartás: az Atya szeretetéért, Krisztus győzelméért és a Szentlélek kiárasztásáért – amelyek a kiengesztelődés, a béke és az öröm ősi szentségében megújulnak.

www.korazym.org/Magyar Kurír