Pilinszky János naplófeljegyzéseit olvasni olyan, mint egy modernkori misztikus olykor kétségbeesett, önmagát odaadni, túlhaladni igyekvő törekvését szemlélni. Sőt, csatlakozni hozzá saját küzdelmünkkel. Kortársunk ő, alig negyven éve hagyta itt e földi világot.
Adventbe lépve, úrjövetet várva még erősebben vágyjuk, keressük a „legtisztább létsíkot”, ahogy a költő az imát nevezte. Kimondhatatlanul vágyunk jelen lenni az imádság terében. Hány ezer év mélyéből törnek föl a zsoltárok szavai, hogy belőlünk is ugyanolyan sóvárgással szóljanak? „A te arcodat keresem, Uram.” Visszahúzódva a csendbe, a Jelenlét körébe, ahol elcsöndesedik a nyugtalanság, ahol elhallgatnak a fenyegető számok, amelyek zuhatagában élünk e nehéz évben. „Kerestem az Urat, és ő meghallgatott, és kiragadott engem minden rettegésből.”
Nyitott szemmel, virrasztva keresni Őt a várakozás és a misztérium sötétjében. Az éjszakában, ahol minden elhallgat. Nem szabad soha elfelejtenem, hogy a sötétség nem elhagyatottság. Örökké emlékezni kell a „szárnysötét”-tapasztalatára. A sötétség nem elhagyatottság, hanem a legszorosabb istenközelség. Igen, talán éppen ebbe érkezett most meg a világ. A biztosnak hitt körülmények összeomlanak, a biztonságra és kiszámíthatóságra épített civilizáció ingadozik. Nem marad semmilyen más biztonság, csak az Istenre hagyatkozott lélek biztonsága. „A kereszténység a legalapvetőbb ugrás a bizonytalanságba – olvasom a költő feljegyzései között. – Feltétel nélküli nyitottság. Kereszténynek lenni: eldobni minden biztosítékot és ellensúlyt.” És őrizni és élni a feltétel nélküli bizalmat – fűzhetjük tovább.
Ez a bizalom istenközelség. És fény, Isten akarata a mi fényünk. „Gondviselő kezeddel súlyosan figyelmeztess, ha vétenék vagy tévednék örök céljaiddal szemben” – fohászkodik a költő. A sötétben, az imádság rejtekében, a ráhagyatkozás gyermeki bizalma mélyén vár a rejtőzködő Isten. „Ne rejtsd el előlem arcodat.” Ha résnyire föllebben a fátyol, megpillantjuk a vágyva vágyott, fénylő arcot. Téren és időn túli élmény. „Boldogságom, égi Úr: / azt remélem, végre látlak / ám eltűnsz, ha megtalállak” – sóhajt fel Keresztes Szent János. „Isten »távollétének« kegyelmét kerestem én is, egy esztelen és valódi találkozás reményében” – felel rá a költő Pilinszky János, a teljesen az Istenben élő szentek „sötét éjszaka”-tapasztalatára utalva. És így folytatja: „mind mélyebbre szállva »Isten távollétébe« – minél közelebb kerülni hozzá.” Micsoda ellentétek feszülnek ezekben a sorokban, mennyire alapvető, közös tapasztalata ez az imádkozó embereknek.
Arcod fényét keresem. Ragyogtasd föl, Uram, arcod fényességét. Mert csak ebben a fényben láthatunk, csak ebben a fényben lesz látható a mi igazi arcunk is. „Ez hát az arcom, ez az arc? / A fény, a csönd, az ítélet csörömpöl / ahogy az arcom, ez a kő / röpűl felém a hófehér tükörből!” Nem ez az arcom, nem a tükör fényében, nem a csörömpölő csöndben, hanem az ima csendjében, az Isten arcának visszfényében szerzett, kiküzdött arc. Minden álarcot letéve. Mint a Rilke Erkélyén álló öregasszony: „maszkja kifürkészhetetlen”, és „mert már majdnem leesett, most a fél kéz támasztja”, de mögötte ott világít az igazi, a végső arc: „mutatván a gyermeket”.
Áldani fogom „arcom szabadítóját, Istenemet”. Tudom, hogy csak így, mindenről lemondva érkezhettem meg Hozzá. „Nincs más gazdagodás, mint a lemondás” – ragyog a mondat a napló lapjain. A világban megállás nélkül zakatoló zaj, zavar, nyugtalanság ködbe vonja az Isten fényét kereső tekintetet. Mindent föladni, mindent letenni, átadni, hogy szűnjön a homály. „A világban élő ember nem látja az Istent. Az Istenben élő ember tisztán látja a világot” – mondja a költő. „A megtisztult tekintet előtt minden áttetszővé válik Istenre: tiszta ablak lesz a világ, amelyen akadálytalanul áthatol Isten világossága” – mondja egy névtelen karthauzi szerzetes. A tiszta szívűek látják meg Istent.
„Kapudat nyisd Uram meg! / E nyomorult szeretetedbe lépjen! […] Ne késlekedj szeretni, / tedd, hogy erősen szeresselek Téged! / Szemedet rámemelni / méltóztass, kérve kérlek! / Előtted állok, Uram, amíg élek.” Megint a 16. századi kármelita, minden idők egyik legnagyobb misztikus szentje szólt. Előtted állok, Uram, tekints rám. „Tekintsetek az Úrra, és eláraszt a fény benneteket” – biztat a zsoltár. Az Úrra tekintek, és az Úr rám tekint. Tekintete rajtam pihen, szemem rajta nyugszik. Én nézem őt, és ő néz engem. Lásd, milyen édes az Úr. Megelőlegezett mennyország. Beteljesült kívánság: hogy majd fátyol nélkül nézve arcodat, leljem szent fényedben boldogságomat. A költő is átélte a találkozás végtelen boldogságát… „Megtapasztaltalak, Istenem, örökké a közeledben kívánok maradni.”
„Amikor imádkozunk, visszatalálunk a bizalomba.” Kaphatunk-e ennél fontosabb mondatot 2020 adventjének kezdetén? A kilencvenkilenc éve született Pilinszky János adja. Segítse az ima csöndjébe való belépést idei várakozásunkban is az ő imája: „Add, Istenem, hogy a világ kisimuljon és elcsendesedjen bennem és mindenkiben. Hogy az éjszaka csöndjében asztalodhoz ülhessek, ahhoz az asztalhoz, ami mellől senki se hiányozhat. Ahhoz az asztalhoz, hol a Nappal és a csillagokkal együtt a hétköznapok is kialszanak, s egyedül a te békéd világít. Igen, hogy helyet foglalhassak már most egy rövid időre annál az eljövendő asztalnál, amit egy öröklétre megígértél, s aminek egyedül a te békéd a lámpása, eledele és terítéke. (…) Add, hogy imámban ne kérjek semmit, de annál inkább hallhassalak és hallgassalak Téged.” Ámen.
Borsodi Henrietta/Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria