Az úttörő projekt célja a főváros légszennyezettségének csökkentése és a motoros járművek használatának visszaszorítása. Amint arról a vietnami Karitász augusztus 14-én beszámolt arról, hogy az utóbbi idők erőteljes gazdasági növekedésének következtében jelentősen emelkedett az ország szén-dioxid kibocsátása, amiben nagy szerepet játszik a motorok és mopedek használatának töretlen népszerűsége – miközben az ENSZ Fejlesztési Programja (UNDP) a globális felmelegedésre legérzékenyebb öt ország közé sorolja Vietnamot. A segélyszervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy egyre gyakoribb a klímaváltozáshoz köthető természeti katasztrófák kialakulása a térségben.
A légszennyezettség mihamarabbi csökkentésének érdekében a Karitász már 2013-ban nekifogott a projekt elindításának: turisztikai látványosságok és egyetemek közelében tesztelte az elektromos kerékpárok vonzerejét. A közkerékpárokat egy társadalmi vállalkozás keretében fejlesztették ki, a kölcsönzési rendszerrel egyetemben. A Hanoi Műszaki Egyetem befektetési és projektfejlesztési részlege, a BK-Holdings felkarolta a törekvést, és a Karitásszal közösen ütemtervet dolgoztak ki.
Kezdetként az egyetem campusán, illetve egy gimnázium és egy hotel közelében helyeznek majd el kerékpárkölcsönzőket, valamint hozzájuk tartozó napelemtöltő állomásokat. Első körben a cél az, hogy legalább ötszáz hallgatót rávegyenek a motoros kétkerekűről az elektromosra való áttérésre.
Ezzel az innovatív kezdeményezéssel a vietnami Karitász nemcsak előmozdítja a megújuló energiaforrások felhasználását, hanem a munkahely-teremtésben is közreműködik: az elektromos kerékpárok újratöltésével és javításával mozgáskorlátozottak lesznek megbízva.
A Hanoi Műszaki Egyetem mellett a projekt társfinanszírozója a Svájci Fejlesztési és Együttműködési Ügynökség, a „Renewable Energy and Energy Efficiency Partnership” szervezet és a Bachmann Alapítvány – közölte a vietnami Karitász.
Magyar Kurír
(sk)