„Jézus imádságának legjellemzőbb vonása az egyszerűség, s az abból ragyogó belső igazság. Isten előtt nem pompás szavakkal kell megjelennünk. A Miatyánk egyszerű szavait vállalni tudja a gyászba merült ember éppúgy, mint az, aki öröme tetőpontján fordul Istenhez. Egyszerűen csak a mindennapos hűségét igyekszünk kifejezni azzal, hogy elvégezzük fáradtan is a napi imádságunkat” – mondta szentbeszédében a provinciális.
A délelőtt folyamán Valaczka András, a rendtartomány pasztorális-pedagógiai titkárságának vezetője tartotta a nap központi előadását az integrált nevelés új kihívásairól a piarista küldetésben.
„A technológia nagyon hasznos, de megvannak a maga kockázatai is” – osztotta meg gondolatait a résztvevőkkel Valaczka András. Mint mondta, az iskolának a virtuális valóságon túl az emberi kapcsolatokat kell ápolnia, „mert mi a tudáson túl az emberségben is nevelünk”. „Olyan tanulási élményeket kell nyújtani, amelyekben a cél valami létrehozása, a kreatív módon történő tanulás”. Hangsúlyozta, hogy az átfogó neveléshez elengedhetetlen annak felismerése, hogy a kudarctól való félelem nem ad teret a kreativitásnak.
Előadása keretei között négy diák is megosztotta tapasztalatait arról, hogy az iskolával és a tanárokkal való kapcsolatuk hogyan befolyásolja az életüket az egyszerű napi megéléseken át, amelyeken keresztül érzékelik a piarista pedagógusok megbocsátását és gondoskodását.
„Kísérni kell őket, figyelembe véve egyediségüket és azt a természetes vágyat, hogy egyénként is elismerésben részesüljenek – ez alapvető a nevelői kísérésben.
Elengedhetetlen, hogy a diákok szeretve érezzék magukat a saját egyediségükben”
– zárta gondolatait a pasztorális-pedagógiai titkárság vezetője.
A délelőtt második felében, a professzor előadásához kapcsolódva, egy kerekasztal-beszélgetésre is sor került, amelyen öt piarista nevelő vett részt, és amelynek középpontjában az identitás, az innováció és a befogadás állt.
A beszélgetést Rosa Ruiz, az Emaús tartomány piarista iskoláinak koordinátora vezette. A résztvevők között volt Leidy Lorena Ríos (Kolumbia), María José Feito (Chile), Brice Kamga atya (Közép-Afrika) és Efren Boot Mundoc (Fülöp-szigetek). A pezsgő eszmecsere során a pedagógusok megosztották gondolataikat és kihívásaikat. Bár ezeket eltérő társadalmi kontextusokból hozták magukkal, mégis találtak közös pontokat: például a tanárok képzésének fontosságát; a társadalmi környezet szerepét; valamint a piarista identitás elmélyítésének és korszerűsítésének szükségességét.
„Az identitás nem csupán szavakból áll, hanem abból, akik vagyunk, és ez tükröződik a küldetésünkben, amely a ránk bízott gyermekekért van”
– foglalták össze a beszélgetés végén.
Délután a résztvevők ellátogattak a budapesti Piarista Gimnáziumba, ahol az iskola diákjai adtak rövid koncertet a kápolnában. Ezt követően különböző interaktív programok révén a kongresszus résztvevői megismerhették nemcsak az ország hét piarista iskolájának sokszínűségét, hanem az intézmények, kollégiumok és más piarista kezdeményezések – például a Kalazancius Mozgalom – gazdagságát is.
A nap zárásaként a mosonmagyaróvári piarista iskola diákjai hagyományos néptáncbemutatót tartottak, amelybe a vendégek is bekapcsolódhattak.
A teljes képgaléria ITT megtekinthető.
Forrás és fotó: Piarista Rend Magyar Tartománya
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria