Malajziában a vallásközi párbeszéd jegyében telt a ramadán hónapja is

Kitekintő – 2024. április 12., péntek | 10:49

Simon Poh Hoon Seng, a malajziai Sarawak állam fővárosa, Kuching érseke beszélt a Fidesnek a vallások együttéléséről a délkelet-ázsiai országban. A cikket április 8-án tette közzé honlapján az Evangelizáció Dikasztériumának missziós hírügynöksége.

A malajziai Sarawak állam második legnagyobb városában, Miriben például egymástól alig száz méter távolságra áll a mecset és az anglikán templom. A két felekezet között vendégszerető a kapcsolat, péntekenként az anglikán templom udvarát is megnyitják, hogy az imára érkező muszlim hívek tudjanak parkolni, míg vasárnap a mecset segíti ki az anglikán közösséget hasonló módon. A keresztény és a muszlim hívek meglátogatják egymást a nagyobb vallási ünnepek alkalmából. A párbeszéd és a vallásközi barátság jegyében telt a ramadán hónapja is, melynek végén, idén április 8. és 10. között az Íd al-fitr ünnepét ülik meg Malajziában is, ebben a sokvallású, soknemzetiségű országban. A találkozások megerősítik a Sarawakban élő keresztény és muszlim lakosság közötti különleges köteléket.

A Miriben élő vallási közösségek megosztják egymással tereiket, létesítményeiket, eseményeiket, „ez természetes számukra, a mindennapi élet része” – osztotta meg a Fides hírügynökséggel Simon Poh Hoon Seng, Sarawak fővárosának, Kuchingnak az érseke, aki hozzáfűzte: Sarawak lakói valóban egy nagy család, ami nem szlogenek, hanem a mindennapi élet szintjén nyilvánul meg.

A katolikus hívek a ramadán alatt több ízben is csatlakoztak muszlim testvéreikhez, a böjt végét lezáró Íd al-fitr ünnepén is. Mindezt húsvéti lelkülettel teszik, „amelynek valódi jelentése: a béke, a testvériség és a kölcsönös szeretet új hajnalának ünnepe, Istennel, aki feltámadt a sírból, ahol a halál legyőzetett” – fogalmazott az érsek.

Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni arról, hogy „a faji és vallási intolerancia továbbra is időről időre jelentkezik az országban, előfordul olyan ellenségeskedés, amely feszültséget és megosztottságot okoz a társadalomban”, de éppen emiatt – folytatta Simon Poh érsek –, „nagy szükség van a mélyebb szintű megértésre és a sokszínűség tiszteletére, a harmóniára irányuló cselekvésre”.

A főpásztor elmondta, nagypénteken ellátogatott az egyik kuchingi iszlám központba „a testvériség, barátság, kölcsönös megértés és tisztelet jegyében”. Az eseményen az érsek bemutatta a vallásközi párbeszédért felelős vatikáni dikasztérium üzenetét a ramadán és Íd al-fitr  alkalmából, melynek címe: Keresztények és muszlimok – Oltsuk ki a háború tüzét és gyújtsuk meg a béke mécsesét. Az üzenet arra hív, „emeljük együtt tekintetünket a Mindenhatóra, a béke istenére, a béke forrására, aki különösen is szereti mindazokat, akik a béke szolgálatának szentelik életüket”.

Simon Poh úgy véli, a Krisztusban való hitet fejezi ki az istenszeretet és a felebarát szolgálata, amivel hozzájárulhatunk a közjóhoz, amikor másvallású testvéreinknek békét, örömöt és reményt kívánunk, és együtt dolgozunk azért, hogy hazánkat és a világot valamennyi ember számára jobb hellyé tegyük”.

Kuala Lumpurban, Malajzia fővárosában a Muszlim Vének Tanácsa nagyszabású „vallásközi iftart” (ünnepélyes böjttörő vacsora – a szerk.) szervezett, melyen számos keresztény vezető is részt vett, köztük Julian Leow, a város katolikus érseke. A közismert muszlim személyiségek közül jónéhányan hangsúlyozták a vallásközi párbeszéd jelentőségét a béke megteremtésében, és arra kérték a híveket, tegyenek erőfeszítéseket annak érdekében, hogy megismerjék a más vallásokhoz tartozókat. A jelen lévő keresztény hívek nagyra értékelték a lehetőséget, hogy különböző közegből érkező embereket ismerhettek meg, és hangsúlyozták, milyen fontos, hogy a különböző vallású emberek megértsék egymást, és együttműködjenek. A Muszlim Vének Tanácsa is aláhúzta a béke és a kölcsönös elfogadás jelentőségét a maláj társadalomban. Egy olyan világban, amelyet háborúk és viszályok sújtanak, a ramadán végi ünnep emlékeztet közös emberségünkre, s megmutatja az egységre és együttérzésre való képességünket – fogalmazott a Muszlim Vének Tanácsa.

Sarawakban meglepő módon a kereszténység a legnagyobb vallás: a népesség 50,1 százaléka tartozik valamely keresztény felekezethez a 2020-as népszámlálás adatai szerint. Ezzel Sarawak az egyetlen keresztény többségű maláj állam. Elsőként anglikán misszionáriusok érkeztek a területre 1848-ban, őket pár év múlva követték a katolikus hittérítők, majd a 20. század elején a metodisták. Kezdetben a kínai bevándorlók között, majd az animista hitvilágú őslakosok között folytattak evangelizációs tevékenységet. Sarawakban a Malajziában hivatalos iszlám a második helyre szorul a hívek számát tekintve (34,2 százalék).

(Forrás: Wikipedia)

Forrás: Fides.org

Fotó: Wikimedia Commons 

Fordította: Verestói Nárcisz

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria

A kuchingi Szent József-székesegyház