Érdemes megvizsgálnunk a témában a korai szerzetes atyák tanítását, amelyből a teljes belső szabadság útja rajzolódik ki előttünk, mely tartósan megmaradó békéhez és derűhöz vezet.
Néhány évvel ezelőtt fiataloknak tartottam lelkinapot, s alapvető erényekről, szerzetesi értékekről kértek tőlem elmélkedéseket, interaktív foglalkozásokat. Az egyik téma az alázatosság volt. Az alkalom elején megkértem a diákokat, hogy nagyon őszintén magukba nézve, csukott szemmel tegyék fel a kezüket azok, akik úgy érzik, hogy szívesen növekednének az alázatban, akik számára vonzó hívószó az alázatosság. A társaságnak több mint a fele nem jelentkezett. Számolva azzal, hogy a jelentkezők egy részét is csak a megfelelési kényszer mozgatta, az eredmény elég lesújtó volt. Ekkor – mivel szerettem volna megérteni, miért nem lelkesednek – megkértem őket, hogy egy papírdarabra írjanak le olyan szavakat, amelyek az alázatossághoz kapcsolódnak a fejükben. A „jámborok” papírlapjain szerepelt az életszentség, a szelídség, legtöbben a szerénységre asszociáltak, ugyanakkor feltűntek olyan szavak is, mint a képmutatás, az álszentség, a lúzerség, valaki pedig egészen odáig ment, hogy leírta a „nyomiság” szót.
Azon túl, hogy azt gondoltam, innen szép nyerni, rá kellett döbbennem, hogy a spiritualitáshoz, valláshoz kötődő szavaink milyen gyorsan kiüresednek, mennyire nehéz róluk beszélni, ha jelentésük egy-két nemzedék alatt teljesen más tartalmat nyert. S talán nem csak a fiatalok vannak bajban az alázattal. A mindennapjainkat átszövő, egyházi berkekben is felbukkanó pozitív pszichológiai szemlélet hangsúlyozza az önértékelés, az önbecsülés, a határok, a helyes önszeretet fontosságát. Magunkat másoknál kevesebbre tartani, mások kedvéért feladni a határainkat, vagy mentálos szakzsargonnal élve „alámenni a másiknak” – amire egy kicsit a magyar alázat szó is asszociál – olyan magatartásformák, amelyeket lehet, hogy a múlt századi vagy korábbi spirituális irodalom mesterei ajánlottak a szentségre törekvő lelkeknek, manapság azonban egy magára valamit is adó lelkivezető az egészséges spiritualitás akadályainak tartja őket. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy klasszikus lelki írók közül többen az alázatban való növekedés legkiválóbb eszközének a megaláztatások elviselését vagy akár tudatos keresését tartották, akkor még inkább érezzük az alázat ilyetén értelmezésének „politikai inkorrektségét” egy olyan korban, amikor a megaláztatást mindenképp a visszaéléssel, az abúzussal kötjük össze.
Adott tehát az alázatosság dilemmája: Az egyik oldalon ott van a Szentírás és a keresztény hagyomány tanítása, melyben az alázatosság a nagyon fontos alapértékek, alapmagatartások sorában szerepel. A zsoltáros szerint „az Úr az alázatosakat tanítja meg az ő útjaira” (Zsolt 25,9), Isten Mária alázatosságára tekintett le (ld. Lk 1,48), Jézus pedig arra buzdít, hogy tanuljunk tőle, mert szelíd és alázatos szívű (Mt 11,29). A másik oldalon pedig ott van a kultúra, amelyben élünk, a (közösségi) média világa, ahol az erő, a hírnév, a dicsőség, a másik fölé kerülés az abszolút érték, s ott vannak az általános pszichológiai alapmeggyőződéseink, melyek fényében önmagunk lebecsülése, a védtelenség, kiszolgáltatottság, megaláztatás a valódi élet és boldogság útjában álló, kerülendő helyzetek.
Hogyan oldható fel ez a dilemma? Mi lenne, ha a keresztény hagyomány gazdag tárházából a korai szerzetes atyák nyomában járva az alázatosságnak egy olyan vonását domborítanánk ki, ha olyan oldalról közelítenénk hozzá, amely mindannyiunk számára ma is vonzó lehet? Eszerint az alázat a teljes belső szabadság útja, mely tartósan megmaradó békéhez és derűhöz vezet.
A teljes írás ITT olvasható.
Forrás: jezsuita.hu
Fotó: facebook.com/BakonybelMonostor
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria